Uudenkaupungin perinteikkäällä Pakkahuoneella on sesonkikaudella 2019 avoinna Uudenkaupungin museon kokoelmista koottu valokuvanäyttely ”Pasklahdesta Kaupunginlahdeksi”, joka esittelee Kaupunginlahden kehitystä aina 1700- ja 1800-lukujen vaihteessa nykypäivän kynnykselle.

Nimensä mukaisesti lahti oli pitkään Pasklahti eli paikka, johon ei olisi välttämättä päästänyt lapsiaan uimaan. Sinne virtasivat niin lähiseudun talojen kuin teollisuuslaitostenkin jätevedet puhdistamattomina ja sinne liukenivat myös matonpesusta tulleet saippuat ja mäntysuovat.

Tänään samainen lahti on Uudenkaupungin keskeinen helmi, jota myös paikalliset osaavat jo kutsua nimellä Kaupunginlahti. Sen ympärillä on ravintoloita, leikkipaikkoja ja ihmisvilinää, se kutsuu puoleensa niin perheen pienimpiä kuin varttuneempaakin väkeä.

Pakkahuoneen näyttely on hajotettu viiteen osaan, joista ensimmäinen on työnimeltään ”Sisäsatama keskellä kaupunkia”. Kakkososan nimi on ”Saaristolaisten, kalastajien ja saaristolaivojen Kaupunginlahti” ja kolmososan puolestaan ”Juna saapuu Kalarantaan”.

Näyttelyn kaksi viimeistä osaa esittelevät aikaa, jonka monet kaupungin asukkaista yhä hyvin muistavat. Nelososan nimi on osuvasti ”Teollistuva Uusikaupunki” ja vitososan ”Kaupunginlahdesta Uudenkaupungin helmi”.

Näyttelyn kuvat valitsi ja asiantuntemuksensa projektin käyttöön antoi museonjohtaja Mari Jalava, tekstit nikkaroi toimittaja Asko Tanhuanpää ja teknisestä toteutuksesta vastasi kotiseutumies Asmo Hällfors.

Nauttikaa ja eläkää kuningas Kustaa II Aadolfin vuonna 1617 perustaman Uudenkaupungin nyt jo 402-vuotiasta historiaa Kaupunginlahden mukana.

12. – 25.4. Osa 1 – Sisäsatama keskellä kaupunkia
Karttoja ja valokuvia Kaupunginlahdelta 1800- ja 1900-lukujen vaihteesta.

26.4. – 7.5. Osa 2 – Saaristolaisten, kalastajien ja saaristolaivojen Kaupunginlahti
Saaristohöyrylaivat kuljettivat ihmisiä ja postia, kaupunki sai sähköt ja ensimmäiset moottoriveneet ilmestyvät Kaupunginlahdelle. Kuvia 1900-1920-luvuilta.

8. – 19.5. Osa 3 – Juna saapuu Kalarantaan
Uusikaupunki saa rautatien, moottoriveneet ja autot yleistyvät, Sorvakon sillan viereen rakennetaan mylly. Kuvia 1920-1940-luvuilta.

20.5. – 2.6. Osa 4 – Teollistuva Uusikaupunki
Kaupunkilaiset saavat vettä hanasta, tavarajunavaunut kulkevat satamaan ja Hangonsaareen, saaristolaisten myynti veneistä jatkuu Kalarannassa. Kuvia 1950-60-luvuilta.

3. – 14.6. Osa 5 – Kaupunginlahdesta Uudenkaupungin helmi
Matkailijat saapuvat kaupunkiin, Pakkahuoneesta vierasvenesatama, Kaupunginlahden kunnostaminen koko kaupungin helmeksi. Kuvia 1970-luvulta eteenpäin.

Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö on tukenut näyttelyprojektia.